27. 11. 2024
Postavení spotřebitele v ČR aneb co se už povedlo změnit
Posledních osm let je ve znamení vytváření prospotřebitelského prostředí, viditelné kultivace a humanizace exekucí a insolvencí. Nicméně u ochrany spotřebitele, ale i u narovnání práv dlužníků musí jít o vyvážený vztah – svět není černo-bílý, nemůžeme se v legislativě pohybovat ode zdi ke zdi. Tedy od extrému pronásledování dlužníků, kdy se i kvůli bagatelním částkám dostali do roky trvajícího soukolí dluhové pasti, do druhého extrému, kdy se dluhy nebudou muset z různých důvodů platit. Uvědomujeme si, že pokud se na jedné straně pravidla změkčí příliš, může to reálně poškodit lidi a subjekty na straně druhé. Naším dlouhodobým cílem v této oblasti bylo a je zlepšit postavení českého spotřebitele a pomoci odpovědným a poctivým dlužníkům, ale zároveň nepoškozovat seriózní věřitele. A to se postupně daří naplňovat. Dvě čísla místo množství slov – v roce 2011 bylo zahájeno 936 tisíc exekucí, v roce 2020 necelých 408 tisíc. Počet nově zahájených exekucí byl poprvé od jejich vzniku za poslední tři roky nižší, než počet ukončených exekucí. Celkový počet exekucí i exekuovaných lidí tedy klesá. Konečně. Pro kultivaci tohoto prostředí jsme udělali celou řadu změn. Za poslední dvě volební období jsme v této oblasti mimo jiné:
- snížili odměny advokátů a exekutorů v exekučních řízeních,
- zavedli vyšší ochranu manžela/manželky dlužníka,
- rozšířili taxativní výčet věcí, které jsou vyloučeny z exekuce,
- přijali novelu zákona o ochraně spotřebitele, která zavedla mimosoudní řešení spotřebitelských sporů tzv. ADR (ze zákona vykonávají mimosoudní řešení spotřebitelských sporů Finanční arbitr (FA) v oblasti finančních služeb, Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v oblasti elektronických komunikací, Energetický regulační úřad v energetice (ERÚ). Tyto orgány mohou přijímat ve spotřebitelských sporech rozhodnutí. Česká obchodní inspekce (ČOI), která má na starost ostatní případy, takovou pravomoc nemá,
- přijali významný zákon o spotřebitelském úvěru, který limituje sankce, řeší nově také nebezpečnější mikropůjčky, zakazuje rozhodčí doložky, zesiluje pravomoci ČNB, reguluje poskytovatele úvěrů, zvyšuje jejich povinnosti při zkoumání úvěruschopnosti žadatelů,
- několikrát jsme novelizovali insolvenční zákon, kde jsme například nastavili strop pro výši odměny za zpracování insolvenčního návrhu, zrušili jsme vstupní bariéru do oddlužení (30%), zavedli možnost rychlejšího oddlužení po třech letech při splacení alespoň 60%, zavedli zkrácenou dobu tří let pro lidi pobírající starobní či invalidní důchod a pro lidi, kterým dluhy vznikly před 18 rokem jejich věku,
- konečně jsme zrušili dvacetiletou praxi dětských dluhů a exekucí, kdy do budoucna tento postup již nebude možný. Do 13 let budou za děti zodpovědní zákonní zástupci (tzv. deliktní způsobilost, kromě úmyslně spáchaných škod), do 15 let se nebudou moci účtovat smluvní pokuty (které dříve činily větší položku, než samotná jistina) a celkový dluh nezletilého, který dosáhl věku 18 let, nemůže být vyšší, než je jeho majetek, který získal před nabytím své plné svéprávnosti, čímž do dospělosti nevstoupí zadlužený člověk. Tyto úpravy ovšem pomohou i stávajícím dětským dlužníkům, neboť obce, městské firmy, veřejnoprávní instituce a další orgány, budou moci zastavovat i již běžící dětské exekuce,
- zavedli užitečný institut chráněného účtu, který chrání peníze povinného (nezabavitelné minimum) před exekutorem,
- opakovaně jsme zvýšili nezabavitelné minimum, ale i hranici, nad kterou se sráží peníze pro věřitele bez omezení, abychom motivovali lidi neutíkat do šedé zóny, tedy mimo systém,
- permanentně vyzýváme soudy, aby zastavovaly protiprávní exekuce, které byly a dosud jsou vedeny na základě nezákonných rozhodčích doložek,
- ukončili marné bagatelní exekuce do výše jistiny 1500 Kč s určitou kompenzací pro věřitele ve formě daňové slevy s cílem ukončit exekuce na menší částky, které jsou v systému několik let,
- umožnili ukončit exekuce jen uhrazením jistiny, a to u veřejnoprávních věřitelů – půlroční moratorium (tzv. milostivé léto),
- zlidštili mobiliární exekuce pro zvlášť zranitelné osoby (senioři s důchodem pod minimální mzdou, lidé se zdravotním postižením) s cílem nepoužívat mobiliární exekuce primárně jako nátlak a vydírání dlužníků,
- umožnili nahrávat všechny telefony mezi exekutory a dlužníky s cílem minimalizovat nepřijatelný a protiprávní nátlak,
- obrátili pořadí splácení závazků, kdy se začíná logicky jistinou a teprve poté příslušenstvím,
- umožnili dlužníkům získat exekuční spis v elektronické podobě,
- přijali jsme normu zabraňující tzv. časopisovým šmejdům tahat peníze od zákazníků za smyšlené léčivé přípravky,
- schválili jsme novelu energetického zákona, která konečně zatočila s energošmejdy, jejichž obětmi byli zejména důvěřivý senioři, kteří chtěli ušetřit za energie, definovali jsme energetického zprostředkovatele, jenž je nově registrován u ERÚ, zastropovali jsme délku smluv na dobu určitou či plné moci, rozšířili jsme možnosti odstoupení od smluv,
- novelizovali jsme zákon o elektronických komunikacích, díky kterému se zrušily pokuty za předčasné ukončení smluv, a výrazně se zjednodušil a zrychlil přechod mezi mobilními operátory, který se zkrátil na dva dny, dále jsme přijali transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích, která toto řeší obdobně i u přístupu k internetu.
I přes tyto spotřebitelsky prospěšné změny, zůstává ochrana spotřebitele zřetelným prioritním tématem. Naším cílem není zbytečná regulace a ochranářská politika státu. Pomoci zlepšit situaci lze buď tím, že zhoršíme pozici silnějšího, tedy nabídkové strany, obchodníků, kteří by ale jakékoliv finančně náročné opatření stejně přenesli na bedra zákazníků, nebo posílíme slabší stranu, tedy stranu spotřebitelů. A v tom budeme pokračovat i v novém volebním období a navážeme tak na předchozích osm let.